En Ansiktscancerlaekares Uppgifter Och Ansvar
En ansiktscancerläkare är en läkare som har fokuserat sina energier, studier och arbete med oral och maxillofacial manifestationer av denna sjukdom. De flesta manifestationerna av denna sjukdom kan ses på huden medan andra kan vara på benet och inte lätt märkbar. Premalignala skador bildar vanligtvis på huden och dessa kan verka normala initialt men de kan så småningom bli karcinom. Det finns inget annat sätt att upptäcka förändringen i cancersjukdomar, förutom genom att regelbundet göra en biopsi på den misstänkta skadorna. Visuell kontroll av misstänkt skada eller andra tillväxter som kan verka suspicious kan också hjälpa till. Oregelbunden tillväxt och snabbväxande mol eller fläckar bör väcka patientens misstanke om en eventuell cancerinvasion. Höft och oregelbundenhet i ansikts- och huvudben och käkar bör också fås av en ansiktsbehandling Göteborg specialist. En oral och maxillofacial kirurg är den specialist som är ansvarig för alla operationer och sjukdomar som vanligtvis är närvarande på huvudet.
Declan-Coyne-declan-coyne-39382935-500-334.jpg

Oral och Maxillofacial Surgeon

Ansiktscancerläkaren är ansvarig för många saker som är relaterade till hans eller hennes patient. En av de viktigaste sakerna som de brukar göra för patienterna är att regelbundet kontrollera, diagnostisera, behandla och granska precancerösa lesioner som kan vara närvarande hos sina patienter. Screening för precancerösa lesioner är också en annan aktivitet som den orala och maxillofaciala läkaren ansvarar för. De diagnostiserar och behandlar också den fullblåsta sjukdomen som finns i ansikte, mun, nacke och huvud. Kirurgerna tar också bort tillväxten kirurgiskt och de specialiserar sig också i återuppbyggnaden av det drabbade området. De använder flikar, grafts och andra tekniker för att uppnå detta. Restaureringstekniker som användning av proteser, proteser, kirurgiska plattor och obturatorer är också specialiteter av ansiktscancerläkaren. Operationen som är nödvändig för att avlägsna sjukdomens manifestationer lärs i medicinsk skola.

Andra aspekter som läkaren ansvarar för är att se till att patienten under sin vård är medveten om de olika aspekterna av vad som händer med honom eller henne och förklaringen av vad som kan förväntas under hela hanteringen och behandlingen av sjukdomen . Det är viktigt att kirurgen kan få patienten att förstå vad som händer, liksom riskerna och möjliga biverkningar av behandlingen och operationen som är inblandad. Att hjälpa patienten att förstå och acceptera sjukdommens närvaro kommer också att minska patientens stress och stärka deras beslutsamhet att bli bättre. Ansiktscancerläkaren är utbildad och utbildad för att hantera denna typ av ansiktssjukdom såväl som utbildad i olika kirurgiska tekniker och metoder som används för att diagnostisera, behandla och avlägsna sjukdomen. De är också utbildade och utbildade för att uppmuntra och bemyndiga sina patienter för att göra dem mer medvetna om de olika sätten och alternativen för att hantera de precancerösa skadorna samt den fullblåsta sjukdomen.